EduVision 2020

eduVision 2020, 1st edition: Bucharest

Ocnacube

Prima dată în lume: Obiectul 3D “Octacube” conceput şi proiectat de dr. Adrian Ocneanu, matematician de origine română

OcnacubeÎn anul 2005, pentru prima dată în lume s-a conceput, proiectat şi realizat reprezentarea unui obiect în 4 dimensiuni prin materializarea “umbrei” (“shadow”) în spaţiul 3D dată de o structură spaţială (sculptură de oţel inoxidabil) expusă la Departamentul de Matematică (The Pennsylvania State University, USA). Structura numită “Octacube” (Octacube Sculpture) este concepută şi proiectată de matematicianul de origine română dr. Adrian Ocneanu, profesor de matematică la Pennsylvania State University (Eberly College of Science). Multă vreme, oamenii de ştiinţă – matematicieni, fizicieni, chimişti etc., şi-au imaginat şi au studiat diverse structuri şi obiecte ce cu greu le-au explicat şi reprezentat în spaţiul 3-dimensional înţeles de oameni (3D, spaţiul lumii reale în coordonate spaţiale (x,y,z)). Până în anul 2005 nu s-a realizat o reprezentare reală sau virtuală pentru un obiect 4-dimensional. Deşi matematicienii, şi în general oamenii de ştiinţă, lucrează frecvent cu 4 dimensiuni şi n-dimensional (n>4), a patra dimensiune spaţială este dificil de reprezentat şi vizualizat. Modelele în spaţiul 4-dimensional sunt utile pentru găsirea de noi relaţii şi fenomene în studiul şi cercetarea naturii.

Astăzi, Matematica, Informatica, IT şi dezvoltarea tehnologică fac posibile reprezentări şi experimente privind studiul diverselor fenomene şi procese, la care omul nici nu s-a gândit. Structura este un model 3D al obiectului 24-cell din spaţiul 4D (una dintre cele şase polytopes regulate în patru dimensiuni), cu proprietăţi remarcabile de simetrie, analog în 3D cu poliedre: tetraedru, cub, octaedru, icosaedru şi dodecaedrul. Obiectul 24-cell are 24 de noduri, 96 muchii, 96 triunghiuri şi 24 de celule octaedrice. Acest obiect în 4-dimensional este de fapt o proiecţie în spaţiul 3-dimensional. Octacube are simetrie intrinsecă foarte mare, care se potriveşte unor caracteristici din chimie (simetrie moleculară, ex. moleculă organică: cubanul C8H8 sau hexafluorură de sulf) şi fizică (QFT-teoria câmpului cuantic, subiect explicat de matematicianul Edward Witten, câştigător al premiului Fields- analog premiului Nobel în matematică, 1990).

Finanţarea sculpturii a fost realizată de doamna Jill Anderson în memoria soţului ei Kermit Anderson (ambii matematicieni) ucis în atacurile teroriste din 11.09.2001 (“Lest we forget”). Sculptura “Octacube” este expusă publicului în holul Departamentului de Matematică aflat în clădirea din partea centrală a campusului universitar, Pennsylvania State University, USA.

Despre prof. dr. Adrian Ocneanu

Originar din România, dr. Adrian Ocneanu studiază matematica la Facultatea de Matematică, Universitatea din Bucureşti, după ce ca elev a obţinut, în anul 1974 la Berlin, medalia de aur la OIM (International Mathematical Olympiads, http://www.imomath.com/index.php?mod=20&imetakm=Ocneanu,%20Adrian). Îşi elaborează teza de doctorat (The title of the thesis: Actions of Discrete Amenable Groups on von Neumann), când se afla încă în România, sub conducerea profesorilor Ciprian Foiaş şi Şerban Strătilă, dar o susţine efectiv numai după emigrarea sa, în 1983, la University of Warwick (UK) cu prof. Alain Connes medaliat Fields (1982).

Pentru mai multe detalii:

- http://science.psu.edu/alert/photos/miscphotos/octacube-images
- Dr. Adrian Ocneanu:

- http://sites.psu.edu/kpg5077/2012/10/04/dr-adrian-ocneanu/