EduVision 2020

eduVision 2020, 1st edition: Bucharest

CNIV Romania – definiţii pentru manuale digitale şi resurse universitare digitale

mvlada-cnivElaborarea unui manual digital este posibilă doar prin contribuţia unor psihopedagogi, specialişti în proiectarea învăţării, programatori, graficieni, designeri şi profesori de mare valoare din sistemul de învăţământul românesc. Prin urmare, obiectivele educaţionale urmărite depind de succesul unor activităţi complexe în cadrul unei echipe de specialişti. Deja a apărut o nouă funcţie de job: Instructional designer (proiectant de instruire, dezvoltator de resurse educaţionale). Un astfel de job se referă la analiza obiectivele de învăţare prin descoperire, exersare, reflecţie, în acord cu o anumită accepţiune a modului în care se realizează cel mai eficient învăţarea, planificarea instruirii şi evaluarea eficienţei unei resurse educaţionale. Proiectantul de instruire trebuie să aibă o viziune şi o abordare sistematică a dezvoltării resurselor educaţionale pentru atingerea obiectivelor instruirii. De regulă, acesta utilizează în proiectare şi dezvoltare modelul ADDIE (analiză, proiectare, dezvoltare, implementare, evaluare) ca proces iterativ ce necesită continuu evaluare şi feedback.

Manualele sunt cartea de vizită a unui sistem de educaţie. Situate în categoria instrumentelor de lucru suport pentru învăţare, acestea sunt reflexia unei concepţii a unui grup de lucru, situată necesar în prelungirea concepţiei curriculare în actualitate, exprimată prin documente de politici educaţionale şi prin documentele curriculare generate de Ministerul Educaţiei.” afirmă Lect. dr. Olimpius Istrate de la Universitatea din Bucureşti, coordonator al programului naţional Elearning.România (http://www.elearning.ro).

Diverse iniţiative pe plan mondial fac paşi importanţi în această direcţie, de exemplu în SUA şi Coreea de Sud. “Specialişti din domeniul psihologiei şi ştiintele educaţiei oferă teorii, metode şi modalităţi concrete pentru a atinge eficient obiectivele de învăţare. Acestea sunt implementate de cadrele didactice? Unele dintre acestea mai sunt valabile astăzi?” întreabă Conf. Dr. Marin Vlada coordonator al proiectelor educaţionale CNIV şi ICVL (Universitatea din Bucureşti, http://c3.cniv.ro/, http://c3.icvl.eu/).

Pentru a implementa aceste noi modalităţi de abordare a unui parcurs de învăţare, cadrele didactice trebuie:
1. să aibă o pregătire superioară în domeniul de cunoaştere;
2. să aibă experienţă privind instruirea asistată de calculator şi instrumentele TIC pentru educaţie;
3. să cunoască şi să poată implementa metodele şi modalităţile oferite de pedagogia modernă în contextul utilizării noilor tehnologii IT.

Manualul digital este definit ca un model funcţional prin care se asigură trecerea de la reproducerea informaţiei la crearea cunoaşterii de către elevi. Lecţiile nu sunt simple pdf-uri transpuse pe ecran, ci sunt însoţite de secvenţe audio, video, animaţii, simulări, activităţi în laboratoare reale sau virtuale, iar în e-portofoliu pot fi salvate toate temele şi încercările elevilor.” declară Prof. Radu Jugureanu, AeL eContent Manager, SIVECO România.

Sursa ştire: CNIV România, http://c3.cniv.ro/index.php?q=2013/digital

Category: Uncategorized

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*